Planowanie stanowi integralną część zarządzania każdym przedsiębiorstwem, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności czy też jego wielkości. Planując przyszłość, zawsze należy zakładać, że przewidywania nie pokryją się z rzeczywistością w stu procentach. Tematyka odchyleń wydaje się nad wyraz aktualna – w czasach COVID-19 powszechne stały się problemy takie jak braki kadrowe czy braki w produktach i półproduktach. Jak należy się przygotować na odchylenia i co zrobić, kiedy są one duże? O tym w dalszej części artykułu.

„Megaodchylenia”, czyli co robić, gdy rzeczywistość już nie dogoni planu?

Każdy biznes zaczyna się (a przynajmniej powinien) od planu. Przyszły przedsiębiorca planuje, kim będzie jego potencjalny klient, jaki będzie obrót, jakie koszty itd. W trakcie prowadzenia działalności planowanie wygląda nieco inaczej, mamy już bowiem dokładniejszą wizję prowadzonej działalności, wiemy, czego teoretycznie możemy się spodziewać, np. w określonej branży, i w jaki sposób możemy próbować się ubezpieczać, a także możemy ustalić określone normy. Większe firmy jasno prezentują swoje cele, oddelegowując ich wykonanie, według struktury, na poszczególnych pracowników. Coraz częstszą praktyką jest stosowanie premii jako systemu motywacyjnego pracownika, którą otrzymuje po zrealizowaniu wyznaczonego planu. Ma to na celu ograniczenie odchyleń od zakładanych planów. Na etapie planowania często spotykane jest także wpisywanie do planu spodziewanych wartości odchyleń.

W praktyce bardzo rzadko udaje się zrealizować plan w 100%. Odchylenia mogą być dodatnie lub ujemne, oczywiste jest, że lepiej, jeśli jest „za dobrze”, czyli realizacja planu opiewa powyżej 100%, niż poniżej naszych oczekiwań. Jeżeli rezultat jest mniejszą wartością od 100%, ale blisko tego wyniku, łatwiej jest sobie poradzić, w przeciwieństwie do dużego odchylenia. W każdym przedsiębiorstwie, a nawet w każdym obszarze przedsiębiorstwa, „megaodchylenie” będzie miało inne znaczenie. Przedsiębiorstwo o ugruntowanej pozycji na rynku, będące w dobrej kondycji finansowej, łatwiej zniesie nawet duże odchylenia od takiego, które nie ma stabilnej sytuacji.

Prognozowanie w przedsiębiorstwie, o ile dotyczy wszystkich sfer działalności, o tyle często poszczególne sfery zazębiają się, jedna ma wpływ na drugą, na przykład realizacja planu finansowego zależy od realizacji planu produkcyjnego firmy. Umiejętność trafnego przewidywania jest cechą niezwykle pożądaną, ale cechą jeszcze bardziej istotną jest umiejętność zapobiegania i ograniczenia negatywnych skutków braku realizacji planu firmy. W dalszej części przedstawione zostaną obszary w przedsiębiorstwie wymagające planowania, analiza ewentualnych odchyleń.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.