Projektując bądź zmieniając system controllingu przedsiębiorstwa, często zadajemy sobie pytanie: „czy to u nas zadziała?”. Tym „czymś” może być w zasadzie dowolna zmiana w podejściu do przygotowania i prezentacji informacji menedżerskiej. Podświadomie czujemy, że niektóre rozwiązania czy koncepcje zarządzania wydają się nieodpowiednie dla danej firmy, choć zostały z powodzeniem wdrożone w wielu innych…

W tym artykule wykazano, że system informacji menedżerskiej kształtowany jest nie tylko przez koncepcje i modele rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane narzędzia IT, ale także przez trudne do uchwycenia wartości i postawy pracowników, kryjące się pod pojęciem „kultura informacyjna”. Celem artykułu jest także zachęcenie czytelników do udziału w prowadzonym przez autora projekcie badawczym, mającym na celu lepsze poznanie roli kultury informacyjnej w funkcjonowaniu systemu informacji zarządczej przedsiębiorstwa.

Kultura organizacyjna jako wyjaśnienie oporu wobec zmian…

Pojęcia takie jak „opór organizacyjny” czy „bezwładność” nieuchronnie towarzyszą każdej dyskusji na temat wprowadzenia zmian. Co zatem sprawia, że firma nie chce funkcjonować w sposób określony w regulaminach czy formalnych procedurach? Fakt, że dany pracownik zachowuje się niezgodnie z zasadami, można z łatwością wytłumaczyć rozbieżnością celów indywidualnych i korporacyjnych – firmie zależy na rozwoju, zaś pracownikowi na spokoju (i zachowaniu status quo). Czy jednak w ten sam sposób można wyjaśnić opór całej organizacji bądź istotnej jej części? Teoretycy zarządzania zwracają uwagę na istnienie „klimatu” czy też „kultury” specyficznej dla każdej organizacji. Odpowiedź na pytanie, czym jest wzmiankowana kultura organizacyjna – w sposób użyteczny dla praktyków, myślących w kategoriach planowania, realizacji i kontroli – jest dość trudna. Jest to bowiem niematerialny, trudny do uchwycenia element składowy każdej organizacji, który wymyka się spod kontroli menedżerów. Przypomina ona górę lodową – to, co widać (struktury, procedury, język i sposób komunikacji, aranżacja przestrzeni, dress code, nagrody, zwyczaje, sposoby świętowania sukcesów itp.), powstaje w oparciu o znajdujące się poniżej „linii wody” wartości (takie jak uczciwość, odpowiedzialność, przejrzystość, innowacyjność) oraz założenia podstawowe. O ile wartości deklarowane (zwerbalizowane) i rzeczywiste (wyrażone w realnych postawach i zachowaniach) mogą się niekiedy różnić, to znajdujące się jeszcze głębiej założenia podstawowe (determinujące między innymi stosunek do współpracowników, sposób kształtowania się autorytetów czy rolę pracy w życiu człowieka) pozostają zazwyczaj niewidoczne i nieuświadomione.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.