Zakupy mogą robić niezły bałagan w firmie. Wystarczy, że kupcy skoncentrują się wyłącznie na negocjowaniu ceny materiałów oraz kosztów transportu i przez to firma może mieć masę kłopotów. Przede wszystkim zaburzenie płynności finansowej, która szczególnie dziś jest pod parasolem ochronnym. W artykule piszę o tym, jak spojrzeć szerzej na rolę zakupów, by mieć pewność, że nasi „zakupowcy” działają w 100% na rzecz bezpieczeństwa materialnego firmy.

KPI w zakupach, czyli co monitorować, by nie robić bałaganu

Czym są zakupy?

Aby upewnić się, że wszyscy tak samo rozumiemy funkcję zakupów w firmie, doprecyzuję ich definicję. Zakupy to te działania, które prowadzą do podpisania kontraktu z dostawcą.

Definicja ta oddziela działania taktyczno-strategiczne, związane z poszukiwaniem i doborem dostawców, od codziennych działań operacyjnych zaopatrzenia. W tym artykule skupię się właśnie na funkcji zakupowej.

Cel funkcji zakupowej

Jeśli chcemy przystąpić do zdefiniowania KPI dla jakiegokolwiek działu, punktem wyjścia jest ustalenie jego celu. Cel ten powinien być wyczerpujący i nieskupiający się na zadaniach, ale na tym, w jaki sposób dział ma wspierać osiąganie celów przedsiębiorstwa. Cele przedsiębiorstwa są zawsze dwa: zyskowność i płynność finansowa.

Zastanówmy się zatem, w jaki sposób możemy zdefiniować cel działu zakupów uwzględniając cel firmy, i oceńmy kilka przykładowych celów postawionych przed działem zakupów. Uwaga! Przykłady, które podaję, nie są przeze mnie wymyślone, lecz obrazują cele, które towarzyszyły działom zakupów, kiedy rozpoczynałam z nimi pracę.

Sytuacja 1

Naszym celem jest wynegocjowanie najniższych możliwych cen z dostawcami, przy najniższych możliwych kosztach transportu i z najdłuższym możliwym terminem płatności.

Komentarz

W zasadzie wydawałoby się, że w tym celu zadbano o zyskowność, a dokładniej KOSZTY, na co wskazują cena i koszty transportu. Z kolei dbałość o termin płatności, mający wpływ na cykl gotówkowy, ma szansę wpłynąć na bezpieczeństwo płynności finansowej. W zasadzie.

Ale czy to jest wystarczające? Czy skupienie się wyłącznie na kosztach rzeczywiście poprawi zyskowność, a skupienie wyłącznie na terminie płatności poprawi płynność?

Sytuacja 2

Naszym celem jest poszukiwanie wiarygodnych dostawców dostarczających terminowo oraz zgodnie ze specyfikacją, przy zapewnieniu najniższych możliwych cen, przy najniższych możliwych kosztach transportu i z najdłuższym możliwym terminem płatności.

Komentarz

Mamy postęp! Zwrócenie uwagi na terminowość i zgodność ze specyfikacją ma znaczenie dla zyskowności, kosztów wytworzenia oraz płynności finansowej. Terminowe dostawy pozwalają uniknąć sytuacji, w których plan produkcji nie może być realizowany z powodu braku materiałów (przychód: brak opóźnień w dostawach do klienta, koszt: brak przestojów na produkcji), a zgodność ze specyfikacją zapewnia, że proces wytwórczy realizowany jest przy optymalnych parametrach wejściowych materiału, czyli jego wymaganej jakości. Ponadto terminowość zapewnia nam brak konieczności utrzymania zapasów na wypadek opóźnień w dostawach. A poziom zapasu ma wpływ na płynność finansową przedsiębiorstwa.

Czy to wszystko? Czy tak sformułowany cel jest wystarczający? Niestety nie. Musimy wymagać od zakupów jeszcze więcej.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.