Umowy regulujące współpracę przedsiębiorstw z instytucjami finansowymi są specyficznym rodzajem umów. Każdy, kto pierwszy raz ma w ręku standardową umowę bankową, zwróci zapewne uwagę na jej niesymetryczny charakter i jednostronne zabezpieczenie interesów banku. Na szczęście, przynajmniej dla największych przedsiębiorstw, standardowe umowy właściwie nie istnieją i jeżeli bank chce pozyskać atrakcyjnego klienta, zgadza się na wynegocjowane zmiany w dokumentacji.

Taką uprzywilejowaną pozycję mają przede wszystkim grupy kapitałowe realizujące za pośrednictwem banków ogromną liczbę transakcji finansowych. W niektórych grupach kapitałowych tworzone są wzorce dokumentacji wykorzystywane we współpracy z instytucjami finansowymi. Każde przedsiębiorstwo, w tym również bank, stara się zminimalizować ponoszone koszty i ryzyko poprzez wprowadzanie jednolitych rozwiązań dla określonych grup usług czy transakcji. Pozycja negocjacyjna decyduje najczęściej o tym, który standard zostanie zastosowany w wypadku konkretnego zapisu w dokumentacji — banku czy przedsiębiorstwa.

Sytuację utrudnia fakt, że różne instytucje finansowe w odmienny sposób regulują współpracę z klientami. U jednych większość zapisów ujmowanych jest w umowach, w innych umowa jest bardzo krótka i stanowi jedynie odniesienie do niepodlegającego negocjacjom i w dodatku zmiennego w czasie regulaminu. Chcąc realizować za pośrednictwem banku jakiekolwiek transakcje ze świadomością warunków wynikających z takiej współpracy, trzeba się przedrzeć przez prawdziwy gąszcz dokumentacji.

Z tego punktu widzenia uzasadnione jest ograniczenie grona banków obsługujących operacje firmy do kilku wybranych partnerów, w zależności od potrzeb i wielkości przedsiębiorstwa. Wstępna ocena dokumentacji może być nawet ważnym czynnikiem decydującym o nawiązaniu współpracy z daną instytucją finansową. W praktyce banki różnią się często na poziomie dokumentacji znacznie bardziej niż na poziomie samych usług bankowych. Kwestia kosztów z kolei nigdy nie powinna być oceniana w oderwaniu od oceny ryzyka zawarcia konkretnej umowy.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.