Perspektywy gospodarcze gwałtownie się pogarszają – wynika z badań opinii dyrektorów finansowych i członków ACCA (The Association of Chartered Certified Accountants), których głos ma coraz większe znaczenie w podejmowaniu decyzji przez przedsiębiorstwa.

Rośnie pesymizm dyrektorów finansowych

Pesymistyczna ocena kondycji warunków gospodarczych może zarówno mieć negatywny wpływ na rozwój przedsiębiorstw, a tym samym na tempo wzrostu światowego PKB, jak i być wynikiem ochłodzenia klimatu do inwestowania – czterech na dziesięciu badanych CFO podjęło decyzje o ograniczeniu wydatków inwestycyjnych, a w 44% organizacji wstrzymano nabór nowych pracowników lub rozpoczęto proces redukcji zatrudnienia. Przeszło 40% firm zaobserwowało spadek bieżących dochodów, przy jednoczesnym wzroście kosztów prowadzenia działalności. W ocenie 36% badanych nasiliły się również problemy wynikające z wahań międzynarodowych kursów walut.

Indeks GECS (Global Economic Conditions Survey)[1] opracowywany przez ACCA od przeszło 4 lat przyjmuje wartość ujemną. Pomimo to, od końca 2012 r. można było obserwować systematyczną poprawę oceny warunków gospodarczych przez CFO. Pod koniec drugiego kwartału 2015 r. indeks osiągnął wartość 0. Niespełna trzy miesiące później nastąpiło jednak załamanie – poziom optymizmu biznesowego wśród dyrektorów finansowych znacząco spadł i obecnie wynosi -25 punktów, co stanowi najniższą wartość od 2011 r.[2]

– Nastroje wśród CFO mają coraz większe znaczenie w kontekście rozwoju przedsiębiorstw, a tym samym pośrednio rzutują na rozwój gospodarki, zarówno w wymiarze lokalnym,
jak i globalnym – mówi Przemysław Pohrybieniuk, Dyrektor Zarządzający ACCA Polska.

Dr Daniel Thorniley, autorytet w dziedzinie analiz rynków wschodzący w swoim wystąpieniu w czwartek 19 listopada przedstawi szerzej dynamicznie zmieniające się perspektywy gospodarcze, które dla Polski i krajów CEE są zauważalnie lepsze niż dla Zachodu. Wystąpienie będzie częścią programu konferencji „CFO European Summit” organizowanej przez ACCA, która będzie okazją do pogłębienia wiedzy o zmieniającej się roli dyrektorów finansowych.

– Rola dyrektorów finansowych ulega wyraźnej ewolucji. Z managerów nadzorujących kwestie księgowe, stają się doradcami CEO, wywierając coraz większy wpływ na kształtowanie i realizację strategii, dbając o prawidłowy rozwój firm. Zmiana pozycji

dyrektorów finansowych w strukturach organizacji wiąże się z nowymi zadaniami oraz wymogami im stawianymi. Dlatego też o aktualnych wyzwaniach stojącymi przed branżą finansową będziemy rozmawiać w ramach VIII edycji CFO European Summit – komentuje Przemysław Pohrybieniuk, Dyrektor Zarządzający ACCA Polska.

Nowe trendy w zakresie roli CFO w organizacji zaczynają dostrzegać również sami dyrektorzy finansowi. Z raportu ACCA „Future pathways to finance leadership” wynika, że 56% ankietowanych jako najważniejszy obszar działania CFO, poza tradycyjnym nadzorem finansowym, uważa doradztwo strategiczne oraz czuwanie nad właściwą realizacją strategii przedsiębiorstw.

Jako drugi obszar działalności CFO uczestnicy badania wskazali stworzenie analitycznego zaplecza dla zarządu (43%), które pomoże im w podejmowaniu ważnych z punktu rozwoju firmy decyzji. Z uwagi na powiązanie wszelkich aktywności przedsiębiorstw z budżetem, CFO jest w stanie, na podstawie danych operacyjnych, tworzyć kompleksowe mapy działań organizacji i analizować ich rentowność. Tym samym ma on możliwość na bieżąco identyfikować procesy obniżające efektywność biznesową organizacji i je eliminować. Zdaniem ankietowanych, rośnie również odpowiedzialność zespołów podległych dyrektorom finansowym za opracowywanie scenariuszy zmian otoczenia biznesowego oraz ich skutków dla przyszłości organizacji.

W tym kontekście CFO przewidują również wzrost swojej roli w zakresie zarządzania ryzkiem (36% wskazań). Nie chodzi jednak o tradycyjnie rozumiane zagrożenia związane np. z rentownością fuzji i akwizycji, ale o kompleksowe zarządzanie portfelem ryzyk, takich jak straty wizerunkowe w wyniku działania konkurencji lub błędów w komunikacji z klientami czy naruszenia cyberbezpieczeństwa. Mogą one generować równie poważne konsekwencje finansowe dla przedsiębiorstwa co nieudane inwestycje.

Więcej informacji na temat nowej roli CFO oraz wymagań stawianych przed nowoczesnymi dyrektorami finansowymi będzie można zdobyć podczas konferencji CFO European Summit, która odbędzie się 19 listopada 2015 r. w Hotelu InterContinental w Warszawie. Więcej na: http://cfosummit.pl/pl/

Złotym Partnerem CFO European Summit 2015 został Euler Hermes, Srebrnymi Partnerami są Deloitte, IBM oraz 4Results, Brązowymi Partnerami zostali Millennium Bank i Randstad, a Partnerem Merytorycznym jest Piasecka&Żylewicz.

Przypisy / Źródła / Podstawa prawna

[1] Badanie Global Economic Conditions Survey (GECS) jest realizowane przez ACCA (The Association of Chartered Certified Accountants) we współpracy z IMA (the Institute of Management Accountants). GECS największym regularnym badaniem ekonomicznym, obejmujących księgowych na całym świecie, zarówno pod względem liczby badanych i zakresu monitorowany danych. Badanie GECS za Q3 2015 odbyły się w dniach 11 września i 22 września, i objęło grupę ponad 950 członków ACCA i IMA z całego świata. Raport dostępny jest na: http://www.accaglobal.com/zm/en/technical-activities/technical-resources-search/2015/november/gecs-27.html

[2] Poziom optymizmu biznesowego wśród dyrektorów finansowych (CFO) na koniec 4Q 2011 r. wynosił -28 punktów.

Źródło: ACCA

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.