Jednym z najważniejszych zasobów każdej organizacji są jej pracownicy. Określenie jego wartości jest istotne w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Dzięki temu można lepiej sprawować kontrolę nad kosztami kadrowymi, a także skuteczniej zarządzać zasobami ludzkimi. Biorąc pod uwagę kluczowe znaczenie pracowników dla funkcjonowania przedsiębiorstwa i wysokości osiąganych wyników inansowych, stanowią oni nierozerwalny element wartości irmy i mają istotny wpływ na jej przewagę konkurencyjną.

Szacowanie wartości kapitału ludzkiego metodą dochodową - studium przypadku

Wycena wartości pracowników

Obliczenie wartości kapitału ludzkiego zwykle następuje przy wykorzystaniu metod dochodowej lub kosztowej.

Celem metody dochodowej jest oszacowanie bieżącej wartości strumienia oczekiwanych korzyści ekonomicznych, przewidywanych do wygenerowania przez kadrę pracowniczą. Jej istota zatem nawiązuje do metody DCF wyceny przedsiębiorstwa, a w szczególności do metody NPV wyceny wartości poszczególnych składników majątkowych. W związku z tym metodyka szacowania wartości pracowników za pomocą metody dochodowej jest analogiczna do szacowania korzyści wynikających z podjęcia decyzji dotyczącej inwestycji w środek trwały zapomocą miernika NPV. W przypadku metody NPV nakładami inwestycyjnymi są wydatki poniesione na zakup, montaż, rozruch itp., związane z zakupem środka trwałego, natomiast spodziewane przepływy pieniężne w przyszłości stanowią nadwyżkę spodziewanych wpływów uzyskiwanych ze środka trwałego pomniejszone o przewidywane wydatki związane z użytkowaniem tegoż środka trwałego. W przypadku decyzji o zatrudnieniu nowego pracownika nakłady ponoszone przez firmę stanowią głównie wydatki związane z rekrutacją, szkoleniem oraz wypłatą części pensji w początkowym okresie zatrudnienia. Ta część pensji wypłacana pracownikowi stanowi specyficzny nakład inwestycyjny, ponieważ wynika z wypłaty całości pensji, mimo że pracownik nie osiągnął jeszcze pełnej wydajności. Z kolei spodziewane w przyszłości przepływy pieniężne stanowią nadwyżkę spodziewanych korzyści, dzięki zatrudnieniu pracownika ponad bieżące wydatki (związane przede wszystkim z wypłatą wynagrodzeń, szkoleń i innych świadczeń).

Często występującą praktyką wyceny zasobów ludzkich metodą dochodową jest wyznaczenie przewidywanej zdyskontowanej nadwyżki gotówki przedsiębiorstwa, a następnie pomniejszenie jej – obok zobowiązań – o wartość, jaką stanowią dla firmy wszelkie aktywa materialne i niematerialne przez nieposiadane lub wykorzystywane (oczywiście poza pracownikami). Pozostała kwota– poodjęciu odłącznej prognozowanej wartości zdyskontowanych operacyjnych przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa kwoty stanowiącej wartość posiadanych przez firmę składników majątkowych materialnych i niematerialnych – stanowi wartość zasobów ludzkich.

Metoda kosztowa wyceny pracowników nawiązuje natomiast bezpośrednio do metody odtworzeniowej wyceny przedsiębiorstwa. W związku z tym, dokonując wyceny wartości pracowników, za jej pomocą należy oszacować koszt, który przedsiębiorstwo musiałoby ponieść w przypadku zastąpienia aktualnego pracownika nową osobą. Innymi słowy, przedstawia ona wartość inwestycji w człowieka. Zatem metoda ta sprowadza się do określenia wielkości nakładów koniecznych do poniesienia w celu odtworzenia posiadanego zasobu ludzkiego. Wspomniane nakłady obejmują przede wszystkim koszty rekrutacji i wdrożenia, na które składają się czas i wysiłek poświęcony nowemu pracownikowi oraz koszty szkoleń. Dodatkowo w obliczeniach należy uwzględnić także koszty związane z występującą zwykle początkową, niepełną wydajnością pracownika.

Punktem wyjścia w wyznaczaniu wartości pracowników jest określenie ich łącznej liczby oraz dokonanie ich klasyfikacji. W tym celu zatrudnionych można podzielić przykładowo według stanowisk.

Poniżej zostanie przedstawiony przykład szacowania wartości kapitału ludzkiego opartego na metodzie dochodowej. Wycena zaprezentowana zostanie w opraciu o przedsiębiorstwo opisane w dalszej części tekstu.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.