Koszty wdrożenia systemu ERP to nie tylko zakup odpowiedniego oprogramowania i dostosowanie infrastruktury informatycznej. W praktyce koszty te stanowią mniejszą część całości wydatków, na które w globalnym rachunku składa się przede wszystkim dostosowanie systemu do konkretnych oczekiwań przedsiębiorstwa, czyli usługi wdrożeniowe. Prawidłowe przygotowanie personelu, sprecyzowanie oczekiwań i selekcja dostawców pozwalają zamknąć wdrożenie w określonym budżecie i czasie.

Skuteczne sposoby ograniczenia kosztów wdrożenia ERP

Projektowy charakter wdrożenia ERP

Wdrożenie ERP, podobnie jak każdy projekt, ma zaplanowany początek i koniec, jest zbiorem powiązanych ze sobą czynności, które angażują określone zasoby, i ma pozwolić osiągnąć określone cele. Realizacja każdego projektu wymaga odpowiednio przygotowanego zespołu, sprecyzowanych oczekiwań wyrażonych analizami i dokumentacją oraz – w tym przypadku – zakupu właściwego oprogramowania i usług wdrożeniowych.

To właśnie te elementy – budowa zespołu, opracowanie analiz wstępnych/przedwdrożeniowych oraz selekcja dostawców – znacząco wpływają na ograniczenie kosztów wdrożenia ERP oraz zdecydowanie skracają czas trwania projektu.

Zespół

Organizacja wdrażająca system klasy ERP musi na czas wdrożenia wyselekcjonować osoby odpowiedzialne za ten proces i uformować zespół projektowy, w którym znajdą się specjaliści ze wszystkich objętych nim obszarów. Osoby takie powinny:

  • posiadać przynajmniej ogólną wiedzę na temat rozwiązań klasy ERP,
  • rozumieć podstawowe zagadnienia informatyczne,
  • być specjalistami w dziedzinie, za którą w trakcie wdrożenia mają odpowiadać (to te osoby będą definiować oczekiwania, komunikować potrzeby dostawcom oraz weryfikować efekty wdrożenia),
  • znać potrzeby i cele organizacji oraz oczekiwania stawiane przed przyszłym oprogramowaniem.

Dobrym pomysłem jest zorganizowanie ogólnego szkolenia na temat rozwiązań ERP, które pokaże ich zalety, ale także ograniczenia i zagrożenia wynikające z nieprawidłowego przygotowania do wdrożenia.

Dopuszczalne jest, żeby zespół projektowy różnił się składem od wdrożeniowego. Bardzo często bowiem to zarząd określa strategię i cele oraz definiuje oczekiwania, uczestniczy w wyborze rozwiązania, ale już dobór firmy wdrożeniowej oraz nadzór nad samym procesem pozostawia osobom odpowiedzialnym za prawidłową realizację projektu. Podobnie część osób, które w przyszłości będą pracować we wdrażanym systemie ERP, uczestniczy w definiowaniu oczekiwań, przy czym nie mają one w późniejszych etapach wpływu na wybór rozwiązania, a ich rolą może być dopiero testowanie wdrożonego rozwiązania. Jednak bardzo istotne jest, żeby część osób należała do obu składów i aby oba zespoły składały się z osób mających wpływ na ostateczny kształt systemu ERP, a liczba stałych członków zapewniała sukces wdrożenia.

Co niezwykle ważne, a niestety w bardzo wielu przypadkach niestosowane, należy na czas wdrożenia ograniczyć dotychczasowe obowiązki zaangażowanych w projekt osób. Bardzo często zdarza się, że opóźnienia lub konieczne poprawki powdrożeniowe wynikają z pobieżnego traktowania tego etapu oraz niedostatecznego zaangażowania osób biorących w nim udział.

Sukces i ograniczenie kosztów zależne od zespołu projektowego to również mentalne przygotowanie do zmian nie tylko kadry zarządzającej, ale też przekonanie o słuszności realizacji projektu całego zespołu, który z entuzjazmem będzie potrafił komunikować zachodzące zmiany i promował nowe rozwiązania wszystkim osobom mającym w przyszłości pracować na oprogramowaniu.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.