Współczesne przedsiębiorstwo musi nie tylko wypracować zysk, ale również być konkurencyjne na rynku. Nie wystarczy śledzić konkurencji, trzeba także znajdować takie zdolności czy zasoby organizacyjne, które pozwolą ją wyprzedzić i zdobyć przewagę. Pierwszym krokiem umożliwiającym takie działanie jest analiza potencjału strategicznego. Ma na celu określenie szans firmy na rynku, przewidzenie potencjalnych zagrożeń ze strony konkurencji i oszacowanie potencjału przedsiębiorstwa, dzięki któremu zdoła ono osiągnąć przewagę nad rywalami w swojej branży.

Analiza potencjału strategicznego firmy

Analiza potencjału strategicznego to, inaczej mówiąc, analiza czynników sukcesu. Może ona być przeprowadzona w dwóch ujęciach. Pierwsze z nich koncentruje się na zdolności dostosowania się organizacji do warunków panujących na rynku, drugie na wewnętrznych zasobach organizacji, dzięki którym zdoła ona osiągnąć przewagę nad konkurencją.

Analiza zasobów firm

Drugie podejście do analizy potencjału strategicznego firmy, często nazywane podejściem zasobowym, koncentruje się na zasobach, którymi dysponuje firma (materialnych i niematerialnych). Główne trzy metody analizy zasobów podmiotu to:

1. Analiza łańcucha wartości – z jednej strony nawiązuje do całego cyklu produkcyjnego – od zakupów materiałów i surowców aż do sprzedaży gotowego produktu. Podejście takie pozwala zidentyfikować poszczególne bloki działalności, przez które przechodzi wyrób, oraz zbadać i określić ich atrakcyjność. Z drugiej strony podejście to nawiązuje do analizy zasobów odwołujących się do wewnętrznego łańcucha wartości, określanego przez funkcje podstawowe (zakupy, produkcja, sprzedaż) oraz pomocnicze (zarządzanie, doradztwo). Szacuje ich atrakcyjność względem konkurencji,

2. Analiza kluczowych czynników sukcesu – w tym rodzaju analizy należy poznać kluczowe czynniki sukcesu w sektorze, w którym działa firma, oraz zbadać, czy podmiot je posiada. Jednostka powinna dysponować wszystkimi kluczowymi zasobami, ale nie musi być najlepsza we wszystkich. Listę kluczowych zasobów wyznacza się na podstawie czynników, które posiada lider danej branży,

3. Bilans strategiczny przedsiębiorstwa – zakłada całościową analizę zasobów przedsiębiorstwa, co pozwala na wyodrębnienie mocnych i słabych stron. Nie ma w niej podziału na zasoby ważne czy nieważne z punktu widzenia firmy. Wśród mocnych stron mogą się znaleźć zarówno istotne, jak i mniej istotne zasoby.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.