Pod koniec maja 2014 r. Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości („IASB”) opublikowała nowe zasady regulujące obszar ujmowania przychodów w sprawozdaniach finansowych (Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej nr 15 „Umowy z klientami”). Należy podkreślić, że MSSF 15 będzie miał zastosowanie niemal do wszystkich umów przychodowych zawieranych z klientami. Jest to zatem sygnał, że firmy muszą się solidnie przygotować na duże zmiany.

Jakie podmioty mają obowiązek stosowania MSR/MSSF i muszą się poddać ich wymogom i rygorom? W Polsce obowiązek stosowania MSR/MSSF mają przede wszystkim podmioty notowane, tworzące grupy kapitałowe, a więc zobowiązane do sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Aby móc zamieścić oświadczenie, że „sprawozdanie fi nansowe zostało sporządzone zgodnie z MSSF”, trzeba spełnić wszystkie wymogi MSR/MSSF dotyczące jednostki dominującej/grupy kapitałowej. Wymogi wynikające z przepisów MSR/MSSF generalnie rosną z roku na rok, co w konsekwencji powoduje coraz większą objętość sprawozdań fi nansowych. Konieczne jest zaangażowanie w proces sprawozdawczy ścisłego kierownictwa jednostki/grupy kapitałowej oraz innych działów organizacji. W celu sporządzenia prawidłowego sprawozdania finansowego wg MSSF niezbędne jest zaprojektowanie całego procesu pozyskiwania danych, które powinny się w nim znaleźć. Wymaga to współpracy służb finansowo-księgowych z innymi działami/komórkami w skali całej organizacji, w tym dostosowania zasad przepływu informacji wewnątrz organizacji, systemów informacyjnych, wewnętrznych procedur itp. W związku z uchwaleniem MSSF 15 w procesie pozyskiwania i obiegu danych w organizacji należy uwzględnić wymogi nowego Standardu.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rezerwa ‑ ujęcie księgowe i biznesowe

Rezerwa - ujęcie księgowe i biznesowe

Jednym z podstawowych elementów zobowiązań i pasywów są rezerwy, które tworzymy w ściśle określonych warunkach. Rezerwy są szczególnie ważne, również ze względu na dynamiczną sytuację za naszą wschodnią granicą, dlatego warto przyjrzeć się bliżej sposobom tworzenia rezerw, jak również sprawdzić, czy robimy to prawidłowo i zgodnie z prawem. Musimy też myśleć o dwóch podejściach do rezerw – rachunkowym i biznesowym, są one w pewnych momentach zbieżne.

Czytaj więcej

ASB proposals for measuring goodwill impairment

ASB proposals for measuring goodwill impairment

This column has previously looked at the issues surrounding goodwill impairment, following the progress of the International Accounting Standards Board (IASB) as it tries to solve a seemingly impossible puzzle. This has rumbled on for many years, and no matter which way the IASB twists the Rubik’s cube, it seems no closer to being solved.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.