Ryzyko jest czynnikiem nierozerwalnie związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Podejmując codzienne decyzje, menedżerowie muszą dokonywać wyboru akceptowalnego ryzyka, które kompensowane jest spodziewanymi rezultatami ich decyzji. Jednym z utartych poglądów jest ten, że wraz ze wzrostem ryzyka rośnie oczekiwany rezultat – lub odwrotnie: im większe oczekiwania dotyczące wyniku, tym większym ryzykiem należy je okupić.

Taka sytuacja jest możliwa jedynie w warunkach, gdy ryzyko pozostawiono bez zarządzania. W praktyce przedsiębiorstwa podejmują wiele działań mających na celu minimalizację ryzyka lub jego wyeliminowanie.

Słownik języka polskiego PWN podaje następujące definicje ryzyka: „1. «możliwość, że coś się nie uda; też: przedsięwzięcie, którego wynik jest niepewny»; 2. «odważenie się na takie niebezpieczeństwo» 3. «prawdopodobieństwo powstania szkody obciążające osobę poszkodowaną niezależnie od jej winy, jeśli umowa lub przepis prawny nie zobowiązały innej osoby do wyrównania szkody»”. Tak więc ryzykiem będzie każda sytuacja, która sprawi, że coś może się nie udać, i gdy zachodzi prawdopodobieństwo powstania szkody – czyli straty. Oczywiście, w teorii funkcjonuje wiele złożonych definicji, na tym etapie zatrzymamy się jednak na powyższym rozumieniu. W myśl tej definicji zarządzaniem ryzykiem będzie dbanie o to, żeby w realizacji celów nie przeszkodziły żadne niespodzianki!

Powyższy cel możemy osiągać przez proste unikanie ryzyka, próbę jego redukcji, transfer na inny podmiot lub po prostu zaakceptowanie jego istnienia. Zanim jednak zostanie uruchomiony arsenał narzędzi, należy przeprowadzić sekwencję działań zmierzających do osiągnięcia stanu akceptowalnego poziomu ryzyka. Trzeba przede wszystkim zdefiniować i nazwać przeciwnika, czyli ryzyko, z którym się mierzymy. Dopiero w następnych krokach staramy się zmierzyć ryzyko, przeanalizować, wdrożyć właściwe narzędzia i na końcu kontrolować jego poziom. Sekwencja ta jest analogiczna do modelu optymalizacji procesu DMAIC, gdyż proces zarządzania ryzykiem pomimo swojej złożoności nadal pozostaje procesem.

Rozpoczynając więc od fazy D – Define, należy określić rodzaj ryzyka, którym zarządzamy. Typologia ryzyk gospodarczych sprowadza się do następujących grup:

  1. ryzyka losowe – czyli ryzyka niezależne od naszych działań, takie jak pożar czy powódź. Wspólnym mianownikiem tych ryzyk jest możliwość ich transferu na inny podmiot – ubezpieczyciela;
  2. ryzyka finansowe – związane z aspektem finansowym i mające wymiar pieniężny – takie jak ryzyko stopy procentowej, ryzyko kursowe, ryzyko kosztu towarów czy ryzyko płatnicze klienta;
  3. ryzyko operacyjne – dotyczące bieżącej działalności operacyjnej, na przykład ryzyko przerwania łańcucha dostaw;
  4. ryzyko strategiczne – związane z długofalową działalnością firmy i jej strategią, takie jak działalność konkurencji, relacje z klientami, lojalność klientów czy ryzyko utraty klienta.

Na tym etapie skupimy się na aspekcie ryzyka finansowego i na jego pomiarze (wymiar M – Measure). Kolejne etapy zarządzania i wykorzystanie właściwych narzędzi stanowią odrębny zakres analizy tematu. Pojawiają się w tym obszarze zagadnienia doboru właściwych instrumentów transferu ryzyka (instrumenty pochodne) oraz adekwatnego ujęcia w sprawozdawczości (rachunkowość zabezpieczeń). Tematem tego artykułu jest wykorzystanie Excela w zarządzaniu ryzykiem, a więc spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy można zastosować to narzędzie i w jaki sposób należy taki pomiar przeprowadzić.

Przedmiotem naszej analizy będzie problem ryzyka rentowności. Postaramy się oszacować ryzyko, jakim obarczona jest działalność gospodarcza opisana prostym równaniem progu rentowności, tj. Zysk = Przychody ze sprzedaży – Koszty zmienne – Koszty Stałe, gdzie przychody i koszty zmienne obarczone są ryzykiem wynikającym ze zmienności ceny jednostkowej, kosztów jednostkowych i samego poziomu sprzedaży ilościowej. Do analizy wykorzystamy rozkład normalny i symulację Monte Carlo.

 

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.