Standardowe koszty wytworzenia produktów – metoda kalkulacji i podstawa rozliczeń świadczeń wewnętrznych produkcji z działami sprzedaży

W przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych istotną rolę pełni zakład wytwarzający określone asortymenty produktów na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez działy sprzedaży. Często koszt wytworzenia jest punktem wyjścia do ustalania cen sprzedaży. Dlatego niezmiernie istotne jest prawidłowe ustalenie łącznych oraz jednostkowych kosztów wytworzenia produktów, które są podstawą do rozliczenia wyrobów gotowych z działami sprzedaży.

Przepływy wartości między obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa

W każdej większej organizacji można wyróżnić kilka podstawowych obszarów funkcjonalnych. Składają się na nie m.in. zaopatrzenie, badania i rozwój, produkcja, logistyka, sprzedaż i marketing oraz szeroko pojęta administracja (finanse, controlling, kadry, informatyka itp.). Każdy z tych wyżej wspomnianych obszarów, w zależności od stawianych przed nim zadań, przyczynia się do realizacji celów krótkoterminowych i wpływa na generowanie zysków dla firmy.

W przedsiębiorstwach o złożonej strukturze organizacyjnej funkcjonują odmienne sposoby rozliczania wzajemnych świadczeń. W niniejszym artykule zostanie zaprezentowane podejście prezentujące założenie, iż zakład produkcyjny jako obszar funkcjonalny co do zasady nie generuje zysków, lecz „sprzedaje” swoje wyroby gotowe działom sprzedaży po wewnętrznej, stałej cenie transferowej. Zysk dla całej spółki generowany jest dopiero w momencie sprzedaży do odbiorców zewnętrznych.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum