W dzisiejszej gospodarce zmienności rynku i preferencji konsumenckich kierowanie przedsiębiorstwem o profilu produkcyjnym wymaga od kadry zarządzającej ciągłej analizy opłacalności produkcji poszczególnych produktów.

Model - produkować czy kupować?

Celem materiału jest przybliżenie procesu dokonywania wyboru w kwestii często spotykanej w przedsiębiorstwach produkcyjnych, a mianowicie zagadnienia: produkować czy kupować (z ang. make-or-buy)? Za pomocą Excela zostanie zbudowany model do podejmowania decyzji o zakupie lub produkcji wyrobu X przez przedsiębiorstwo produkcyjne. Dodatkowo wyznaczony będzie punkt opłacalności zakupu wyrobu X przez jednostkę.

Głównym zadaniem jednostek produkcyjnych jest zapewnienie ciągłości produkcji oraz jak najlepsze wykorzystanie dostępnych zdolności produkcyjnych w celu uzyskania najniższego kosztu ich niewykorzystania. Często przedsiębiorstwo staje przed problemem decyzyjnym, jakim jest wybór między tym, czy dany produkt produkować, czy może zakupić od zewnętrznego dostawcy. Analiza takiego przypadku w jednostce wymaga zaangażowania pracowników controllingu, którzy wykonują kalkulację mającą na celu pokazanie, czy bardziej opłacalne jest wyprodukowanie wyrobu własnymi siłami, czy zakup już gotowego od firm zewnętrznych. Podczas takiej analizy make-or-buy drugim ważnym aspektem jest wykorzystanie „uwolnionych” mocy produkcyjnych (w przypadku zakupu z zewnątrz danego produktu) do wytworzenia pozostałych oferowanych przez jednostkę produktów.

Make-or-buy

W procesie podejmowania decyzji make-or-buy firma może się kierować różnymi przesłankami:

  1. Uwolnienie mocy produkcyjnych powstałych w wyniku zakupu gotowych produktów od firm zewnętrznych.
  2. Redukcja kosztów produkcyjnych oraz logistycznych (magazynowania materiałów i surowców, transportu, magazynowania wyrobów gotowych).
  3. Uproszczenie złożonego i czasochłonnego procesu produkcji wybranych wyrobów.
  4. Zapewnienie wysokiej jakości sprzedawanych produktów – zakup w firmach specjalizujących się w wybranej technologii wytwarzania danego wyrobu.

Przedmiotem analizy może być wyrób gotowy lub półprodukt wchodzący w skład wyrobu gotowego (rysunek 1).

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Pobierz pliki:

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.