Lean Management w firmie Fresenius Kabi Polska

MC 52 lean.jpeg

Jeśli koncepcja Lean Management to rodzaj optymalizacji nakładów pod kątem uzyskanych rezultatów, to działalność ekonomiczna naszej firmy w większości opiera się na tej zasadzie, chociaż nigdy nie przeszliśmy profesjonalnego szkolenia i zewnętrznego nadzoru nad jego wdrożeniem.

Na czym polega koncepcja zarządzania Lean Management w Fresenius Kabi?

Skala działania naszej firmy, miejsce jej aktywności, otoczenie rynkowe oraz pozycja lidera, które co roku dynamicznie rosną, wymuszają na nas działania mieszczące się w definicji Lean Management.

Pod względem zarządzania i operacji biznesowych jesteśmy bardzo złożoną i skomplikowaną jednostką. Mamy produkcję, sprzedaż, marketing, dystrybucję i logistykę. Nasi klienci ulokowani są w szpitalach, ambulatoriach, aptekach, hurtowniach oraz stacjach krwiodawstwa. To wszystko wymaga stworzenia bardzo subtelnych oraz elastycznych połączeń, bez których nie dałoby się nad wszystkimi procesami zapanować. Firma sprzedaje ponad 1000 linii produktowych, które sprowadzamy z ponad 30 fabryk znajdujących się na całym świecie. Obsługujemy bezpośrednio kilkaset podmiotów (głównie szpitale) oraz dostarczamy towary do kilkudziesięciu partnerów dystrybucyjnych. Jak bez kultury Lean Management moglibyśmy sobie z tym poradzić, pozostając liderem na wielu rynkach i w wielu grupach produktowych? W odpowiedzi na tę kompleksowość wdrażamy właśnie nowy system ERP, który połączy wszystkie nici zależności operacyjnej w naszej firmie i poprowadzi nas w bardziej efektywną przyszłość. Jest to niezwykle trudny proces pochłaniający wiele czasu i wysiłku zespołu projektowego poza jego bieżącą pracą. Wiąże się to również z przestawieniem firmy na zupełnie inne tory w zakresie codziennych rutynowych działań. To oczywiście budzi opór wśród pracowników i lęk przed nowym, ale liczę, że poprzez szereg spotkań i wspólnych warsztatów poświęconych umiejętności adaptacji do zmian proces zakończy się sukcesem.

W tego typu procesach bardzo pomaga nam standaryzacja naszych działań opisanych w licznych SOP oraz uzyskanie certyfikatu ISO 9001_2008. Dokumenty te tylko z pozoru stanowią zwykłą formalność, która powinna istnieć w organizacji. W rzeczywistości są dla nas mapą drogową w sytuacji, gdy nie jesteśmy do końca pewni, który kierunek obrać.

Zaletą naszej firmy jest dość płaska struktura decyzyjna przy zachowaniu hierarchiczności organizacyjnej. Wiele zadań operacyjnych uzgodnionych na wyższych szczeblach jest w całości delegowanych do średniego managementu i indywidualnych pracowników. To bardzo usprawnia i przyspiesza większość procesów, a wynika z potwierdzonego wysokiego zaufania do naszych pracowników, ich kompetencji i przedsiębiorczości. Nieustannie dbamy zarówno o szkolenia stanowiskowe, jak i o rozwój umiejętności miękkich. W tym celu przeprowadziliśmy niedawno w firmie szeroko zakrojoną ocenę kompetencji pracowników w dziale sprzedaży i marketingu. Ocena ta dała nie tylko nam, ale przede wszystkim ocenianym szeroką wiedzę o tym, jakie są ich atuty i ograniczenia, oraz sugestie, jak wzmacniać silne strony, a w jaki sposób minimalizować wpływ swoich ograniczeń na procesy w firmie. Dla mnie jako pracodawcy stanowi to też wsparcie decyzyjne w przypadku awansów oraz zastępstw.

W logo naszej firmy na stałe wpisane jest hasło Caring for life. To bardzo zobowiązujące sformułowanie, zarówno w stosunku do naszych klientów, czyli personelu medyczno-farmaceutycznego, jak i wobec pacjentów, którzy są ostatecznymi odbiorcami naszych produktów. To właśnie nasi klienci i pacjenci pomagają nam w budowaniu systemu wartości firmy.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum