W szerokim znaczeniu ekonomicznym kapitał oznacza dobra (aktywa) kapitałowe, czyli zasoby wyprodukowanych dóbr, które nie są na bieżąco konsumowane. W przypadku jednostki gospodarczej oznaczają tę część majątku, którą pozostawiono w celu kontynuacji produkcji. Będą to więc czynniki produkcji w postaci maszyn, urządzeń i budynków. W aspekcie finansowym kapitał tworzą fundusze (zasoby, środki finansowe) powierzone przedsiębiorstwu przez jego inwestorów, czyli właścicieli i wierzycieli.

Koszt kapitału jako makroekonomiczna determinanta struktury kapitału

Kapitał można zdefiniować również jako abstrakcyjną wartość majątku zaangażowanego w przedsiębiorstwie, wyrażoną w bilansie podmiotu po stronie pasywów. Zawężając pojęcie kapitału, można zatem postawić znak równości między kapitałem a pasywami bilansu. Wówczas, w ujęciu bilansowym, kapitały (pasywa bilansu) określają źródła pochodzenia (finansowania) aktywów przedsiębiorstwa. W dziedzinie rachunkowości pojęcie kapitału utożsamiane jest często z kategorią aktywów netto (kapitałów własnych), oznaczając nadwyżkę aktywów ogółem nad zobowiązaniami ogółem. Pojęcie kapitału może być też traktowane jako suma źródeł finansowania o charakterze bilansowym oraz pozabilansowym.

Pojęcie kosztu kapitału

Koszt kapitału jest funkcją cen na rynku kapitałowym. Można go również określić jako oczekiwaną stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału przy danym poziomie ryzyka. Koszt kapitału wyznacza stopę dyskontową wykorzystywaną przy realizacji określonej inwestycji, odzwierciedlającą minimalną stopę zwrotu z tej inwestycji.

Koszt kapitału można zdefiniować także jako stopę zwrotu, którą przedsiębiorstwo powinno osiągnąć, realizując daną inwestycję w celu zachowania swojej wartości. W takim kontekście koszt kapitału traktowany jest jako próg rentowności. Jeżeli przedsiębiorstwo osiąga stopę zwrotu niższą niż koszt kapitału, wówczas jego rynkowa wartość ulega obniżeniu. Koszt kapitału można rozpatrywać w kategoriach kosztu średniego lub krańcowego.

Średni koszt kapitału

Średni koszt kapitału wyraża średnią kosztów poszczególnych jego składników, ważoną ich udziałem w długoterminowej strukturze kapitałowej przedsiębiorstwa. Oznacza on również koszt, jaki przedsiębiorstwo musiałoby ponieść, gdyby posiadany kapitał (o danej wielkości i strukturze) był pozyskiwany według warunków panujących na rynku kapitałowym w dacie dokonywania obliczeń. W praktyce przeciętny koszt kapitału wykorzystywany jest najczęściej przy ocenie efektywności inwestycji i przy wycenie wartości przedsiębiorstw. Określa on wówczas stopę dyskontową lub stopę zwrotu z portfela wszystkich posiadanych przez przedsiębiorstwo papierów wartościowych. Średni koszt kapitału powinien uwzględniać (odzwierciedlać) ryzyko transakcji zawieranych w przedsiębiorstwie. Wśród zalet średniego kosztu kapitału wyróżnić można:

  • możliwość uwzględnienia ryzyka związanego z określonym projektem inwestycyjnym,
  • odzwierciedlenie zmian każdego z uwzględnianych w kalkulacji składników.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.