Fragment książki Excel dla menedżera. Casebook autorstwa Jacka Cypryjańskiego, Anny Borawskiej, Tomasza M. Komorowskiego, wydanej przez Wydawnictwo Naukowe PWN.

Excel dla menedżera Analiza lojalności klientów hurtowni drogeryjnej

Definicja problemu

Hurtownia drogeryjna1 zlokalizowana jest w jednym z miast wojewódzkich. W swojej ofercie ma przeszło 6000 pozycji asortymentowych dostarczanych przez ponad 60 różnych producentów lub dystrybutorów. Hurtownia obsługuje około 1000 klientów.

Na rynku towarów drogeryjnych panuje duża konkurencja. Właściciele hurtowni mają świadomość, jak ważne jest w takiej sytuacji utrzymanie dotychczasowych klientów – dlatego zwracają szczególną uwagę na działania zmierzające do podnoszenia satysfakcji klienta. Oczywiście, oprócz podejmowania własnych inicjatyw ważną rolę odgrywa tu reagowanie na działalność konkurencji. W tym celu właściciele hurtowni starają się regularnie obserwować rynek i analizować, jak poczynania konkurencji (nowe oferty, akcje promocyjne) wpływają na lojalność ich klientów. Podstawowym celem jest dbałość o to, by odpowiednio wcześnie wychwycić zmiany w zamówieniach składanych przez klientów, wskazujące na to, że zaczęli zaopatrywać się lub też zaopatrują się w większym stopniu niż dotychczas u innych dostawców czy też przeszli do konkurencji.

W praktyce sprowadza się to do odpowiedzi na dwa pytania:

  • Którzy z klientów dotychczas kupujących regularnie przestali składać zamówienia bądź też zamawiają znacząco mniej?
  • Czy w zamówieniach składanych przez stałych klientów pojawiły się takie zmiany, które wskazują, że przestali zamawiać towary jednego producenta? – co mogłoby oznaczać, że nawiązali współpracę z jego innym przedstawicielem handlowym.

Niestety, rynek artykułów drogeryjnych cechuje sezonowość, co komplikuje identyfikację takich sytuacji. Dodatkowym utrudnieniem jest też duża liczba klientów, która praktycznie wykluczała indywidualne, szczegółowe analizowanie wielkości i asortymentu zakupów każdego z nich.

Ponieważ właściciele hurtowni nie znaleźli ani metod, ani aplikacji informatycznych, które stanowiłyby gotowe rozwiązania umożliwiające udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania, postanowili opracować własny sposób analizowania danych, wykorzystując do tego podstawowe miary statystyczne oraz arkusz kalkulacyjny.

Tabela 1. Formuły obliczania średniej, odchylenia standardowego
oraz współczynnika zmienności / Źródło: Opracowanie własne.

Miara

Zestawienie 1

Zestawienie 2

Średnia wartość zakupów z 12 miesięcy

 

Odchylenie standardowe

 

Współczynnik zmienności

 

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.