W wielu organizacjach raportowanie sprowadza się do bardziej lub mniej skomplikowanych tabel, tworzonych w arkuszach kalkulacyjnych. Wraz z nieuchronnym przyrostem danych coraz więcej firm poszukuje alternatywnych rozwiązań, które umożliwiają szybsze raportowanie przy wykorzystaniu coraz bardziej zaawansowanych metod wizualizacji.

Dynamiczna wizualizacja danych stała się domeną aplikacji klasy Business Intelligence. Te z kolei wdarły się przebojem na rynek analityki zarówno jako moduły istniejących już od lat platform wyspecjalizowanych w zarządzaniu bazami danych, jak i jako samodzielne, autonomiczne oprogramowanie. Twórcy aplikacji, które nie były powiązane z żadnym obecnym wcześniej na rynku systemem, poświęcali lwią część swojej pracy na tworzenie integracji z jak największą liczbą dostępnych baz. Taka elastyczność przekłada się oczywiście na możliwości wdrożenia w niemal wszystkich firmach. Zaczynając od tych, które korzystają z tabel w Excelu, kończąc na globalnych organizacjach wykorzystujących potężne zbiory Big Data.

Jednym z takich narzędzi, od lat wiodącym wśród rozwiązań Business Intelligence, jest Tableau. To aplikacja z bardzo przyjaznym interfejsem użytkownika, promująca samoobsługowe podejście do analizy danych zgodnie z metodą drag & drop. W tym artykule pokażemy, jak skutecznie wizualizować dane za pomocą Tableau i jak wykorzystać podstawowe narzędzia do stworzenia efektywnych i użytecznych wykresów.

Za pomocą Tableau jesteśmy w stanie tworzyć, utrzymywać i udostępniać bardzo zawansowane zestawy raportów. Jedną z kluczowych i równie wartościowych właściwości aplikacji jest możliwość szybkiego podłączania do dowolnych danych, łączenie ich ze sobą i tworzenie analiz ad hoc. Właśnie na tego typu elementach warto się skupić, w myśl filozofii, że wartość analityczna raportu jest tym wyższa, im szybciej jesteśmy w stanie go przygotować.

Zanim zaczniemy

Przed zbudowaniem pierwszej wizualizacji zwróćmy uwagę na to, czy możemy uporządkować dane w taki sposób, żeby finalny widok był bardziej czytelny. W przykładowej bazie danych mamy 98 pozycji, które były uwzględnione na etapie planowania budżetu. Wyświetlanie ich wszystkich jednocześnie (poza agregatami) nie musi być celowe, natomiast możemy je w prosty sposób pogrupować w kategorie. Dzięki takiemu uporządkowaniu następnie stworzymy hierarchię, będącą podstawą drillowania danych w obrębie widoku (rysunek 1).

Podział na kategorie daje nam dodatkowo dużą korzyść pod względem samego wyglądu wizualizacji. Jeśli będziemy chcieli stworzyć widok oparty na wykresie słupkowym, to przy kilkudziesięciu lub kilkuset pozycjach istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że jedna lub kilka z nich będzie prezentować wartości, które wyskalują oś wykresu w taki sposób, że pozostałe pozycje pozostaną nieczytelne (rysunek 2).

Realizacja budżetu w grupach

Po dodaniu do naszego obszaru roboczego elementu grupującego wszystkie pozycje ograniczamy cały widok do jednej strony. To dobry początek, choć naszym celem było nie tylko pokazanie wydatków w poszczególnych okresach, ale przede wszystkim zestawienie ich z budżetem. Żeby to zrobić, w pierwszej kolejności dodajemy miarę, która odpowiada za budżet na pole Detail w obszarze Marks. Spowoduje to, że będzie ona dostępna dla narzędzi, z których będziemy korzystać w dalszej kolejności.

Na tym etapie stworzymy jeszcze dodatkową miarę w postaci pola kalkulowanego, za pomocą którego wzbogacimy nasz widok o kolor, informujący o tym, czy w danym obszarze budżet został przekroczony. Z menu Analysis wybieramy opcję Create Calculated Field i wpisujemy prostą formułę:

SUM([Wydatki])>SUM([Budżet])

[Wydatki] i [Budżet] odpowiadają konkretnym miarom w naszej bazie. W panelu Measures pojawi się nowe pole kalkulowane, które przenosimy do obszaru Marks i upuszczamy nad sekcją Color. Wizualizacja powoli zaczyna do nas mówić, natomiast to oczywiście nie wszystko, co chcielibyśmy osiągnąć.

Przechodzimy do zakładki Analytics, gdzie mamy dostępny kolejny zestaw narzędzi. Korzystamy z nich analogicznie do tych, których używaliśmy do tej pory, czyli drag & drop. Wybieramy Reference Line, przenosimy nad wizualizację i upuszczamy nad polem Add a Reference Line: Cell w dodatkowym podmenu, które pojawi się na naszym ekranie. Następnie Tableau zapyta nas, do jakich wartości ma się odnosić nowa linia. Z rozwijanego menu wybieramy Budżet, natomiast w drugim drop-downie zmieniamy sposób wyświetlania na Sum.

Podobną operację przeprowadzamy z narzędziem Distribution Band. W menu Computation zmieniamy ustawienia na takie jak w przypadku linii referencyjnej, natomiast w sekcji Formatting zaznaczamy pole Fill Below.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.