Narzędzia i techniki

Doświadczeni finansiści omawiają zastosowanie współczesnych narzędzi finansowych i controllingowych wskazując na korzyści, zagrożenia i metody obarczone najmniejszym ryzykiem. Przyglądamy się technikom sterowania płynnością finansową, zarządzania przepływami pieniężnymi czy wdrażania skutecznych rachunków kosztów. Nasi eksperci prezentują sprawdzone rozwiązania w podziale na controlling finansowy, operacyjny i strategiczny.

MC_53_cele.jpg

Cele marżowe jako instrument zarządzania sprzedażą

Anna Sperska   Magazyn Controlling 53/2017

Aby współcześnie z sukcesem zarządzać sprzedażą, nie wystarczą już talent, dobre wyczucie rynku i wysokie kompetencje komunikacyjne. W obecnych warunkach bardziej niż kiedykolwiek wcześniej o trwałym sukcesie lub porażce decydują doskonale przygotowana strategia sprzedaży, jasno wytyczająca cele i kierunki działań, perfekcyjnie zaprojektowany i dostosowany do cyklu zakupowego klienta proces sprzedaży oraz efektywny system kontroli i informacji zwrotnej w zakresie działań sprzedażowych i ich wyników.

blur-1853262_1920.jpg

Analiza odchyleń wyniku rzeczywistego od zabudżetowanego

Odchylenie wyniku rzeczywistego od zabudżetowanego dla obszaru produkcyjnego należy w pierwszym etapie podzielić na czynniki zależne i niezależne od działań osób odpowiedzialnych. Następnie podział ten powinien się sprowadzać do wydzielenia bardziej szczegółowych kategorii odchyleń, aby dokonać prawidłowej oceny efektywności zarządzania zakładem produkcyjnym. Dzięki temu możliwe będzie połączenie postawionych w budżecie celów z rzetelną oceną osiągniętych wyników oraz z systemem motywacyjnym.

cirz_8_proces budz.jpeg

Standardowe koszty wytworzenia produktów – metoda kalkulacji i podstawa rozliczeń świadczeń wewnętrznych produkcji z działami sprzedaży

W przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych istotną rolę pełni zakład wytwarzający określone asortymenty produktów na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez działy sprzedaży. Często koszt wytworzenia jest punktem wyjścia do ustalania cen sprzedaży. Dlatego niezmiernie istotne jest prawidłowe ustalenie łącznych oraz jednostkowych kosztów wytworzenia produktów, które są podstawą do rozliczenia wyrobów gotowych z działami sprzedaży.

Niekonwencjonalne modele pomiaru wyników

Pomiar wyników stanowi komponent systemu sterowania wynikami. Proces ten obejmuje szereg działań ukierunkowanych na osiągnięcie przez przedsiębiorstwo doskonałości w zakresie konkurowania na rynku oraz efektywności podejmowanych w tym celu czynności. Służy on ilościowemu określaniu skuteczności działań (Neely, Mills, Platts, Gregory, Richards, 1996, s. 424).

Archiwum