Rynek usług audytorskich w Polsce ma już ponad 20-letnią historię. Obecnie trwają prace nad implementacją w Polsce Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2014/56/UE z dnia 14.04.2014 r. Proponowane zmiany dla firm audytorskich są bardzo istotne i niewątpliwie będą miały wpływ na kształt i koncentację rynku w Polsce.

Dotyczą one m.in. zwiększenia opłat firm audytorskich, wymogów organizacji wewnętrznej firm audytorskich oraz organizacji pracy przy realizacji zleceń. Za niedostosowanie się do nowych regulacji na firmy audytorskie będą nakładane wysokie kary pieniężne (wielkość sankcji może sięgać nawet 10% przychodów ogółem firmy audytorskiej).

Ze sprawozdania Komisji Nadzoru Audytowego za 2015 r. wynika, że na 31 grudnia 2015 r. na liście podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych znajdowało się 1612 podmiotów. W porównaniu z końcem 2014 r. liczba ta zmniejszyła się o 19 jednostek.

Na rysunku 1 przedstawiono podział podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych według formy prowadzenia działalności (stan na 31 grudnia 2015 r.).

Wśród form prowadzenia działalności przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych zdecydowanie przeważa prowadzenie działalności we własnym imieniu i na własny rachunek (57%), natomiast jeśli chodzi o podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych wykonujących czynności rewizji finansowej w pozostałych formach dominują spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (36%).

Inaczej wygląda podział podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, biorąc pod uwagę formę prowadzenia działalności. Tutaj przeważają podmioty prowadzące działalność w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (71%), a na drugim miejscu są spółki komandytowe oraz prowadzenie działalności we własnym imieniu i na własny rachunek – odpowiednio po 11%.

Z danych zaczerpniętych z części sprawozdań finansowych, o których mowa w art. 49 ust. 3 ustawy, wynika1, że w 2015 r. audytorzy przeprowadzili 27 897 badań sprawozdań finansowych, w tym 23 648 obligatoryjnych i 4219 fakultatywnych.

Pozostałe 94% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać innowacyjne metody kontroli zarządzania, które umożliwiają osiągnięcie zwiększonej efektywności1. Jednym z takich podejść jest Lean Accounting, które skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa, minimalizacji kosztów oraz zwiększaniu wartości dla klienta.

Czytaj więcej

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.