Fragment książki Inżynieria kosztów autorstwa Zbigniewa Leszczyńskiego i Tomasza Jasińskiego, wydanej przez wydawnictwo ODDK.

Analiza łańcucha wartości jako narzędzie redukcji kosztów procesów produkcyjnych

Bazowy łańcuch wartości

„Bazowy łańcuch wartości stanowi propozycję modelu przedsiębiorstwa, jako systemu, obrazującą całkowitą jego wartość. M.E. Porter [1985, s. 35] definiuje wartość jako sumę pieniężną, którą nabywcy są skłonni zapłacić za to, czego przedsiębiorstwo dostarcza. Elementarnymi jednostkami tego systemu są procesy i działania. Celem wyodrębniania procesów i działań jest badanie dynamiki kosztów oraz istniejących i potencjalnych źródeł dyferencji” [Czakon W., 2005, s. 15]. Powiązania pomiędzy działaniami, a więc wpływy jednego działania na inne, rozpatruje się na równi z elementami składowymi systemu. Zgodnie z intencją M.E. Portera [1985], przedsiębiorstwo należy postrzegać jako pewną całość, jako cały łańcuch tworzenia wartości. Elementy składowe modelu bazowego łańcucha wartości oraz charakterystyka wyróżnionych w nim powiązań pozwalają na graficzną jego ilustrację. (Patrz: rysunek 1.)

Porter traktuje w praktyce łańcuch wartości jako: „...systematyczny sposób badania wszystkich działań przedsiębiorstwa i ich wzajemnego oddziaływania...” [Porter M.E., 1985], desegregujący przedsiębiorstwo w strategicznych obszarach jego działalności w celu rozpoznania przyczyn powstawania i zachowania się wartości zużycia zasobów produkcyjnych i pozaprodukcyjnych. Porter postrzega przedsiębiorstwo jako sekwencję procesów i działań tworzenia wartości, a nie jako schemat organizacyjny funkcji biznesowych. Uważa on, że jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa mogą być wizualizowane jako „system biznesu”, stosując schemat zaprezentowany na rysunku 1. Zasilanie łańcucha wartości jest przekazywane przez szereg procesów/działań, aż do klienta końcowego, gdzie przyjmuje postać produktu finalnego. Różnica pomiędzy kosztami działań (wartość zużytych zasobów) a przychodami ze sprzedaży produktu finalnego stanowi marżę, którą zarabia przedsiębiorstwo. Menedżerowie, analizując każde z dziewięciu procesów/działań łańcucha Portera (rys. 1), pozyskują wiedzę o tworzonej przez nich wartości. Na bazie tej wiedzy mogą podejmować odpowiednie decyzje dotyczące usprawniania działalności przedsiębiorstwa poprzez [Porter M.E., 1985]:

  • zwiększenie potencjału przedsiębiorstwa w celu różnicowania produktów (strategia dywersyfikacji),
  • zmniejszenie poziomu kosztów związanych z prowadzeniem działalności, bez uszczerbku dla konkurencyjności produkcji finalnej (strategia przywództwa kosztowego).

    Według M.E. Portera (1985), realizacja strategii przywództwa kosztowego to zmiana procesów/działań i połączeń wewnątrz łańcucha wartości (połączenia to relacje pomiędzy poszczególnymi działaniami). Porter sugeruje, że konsolidacja oraz unowocześnianie połączeń oznacza kreowanie oszczędności kosztów – zmniejszenie zużycia zasobów elastycznych o dedykowanych przedsiębiorstwach. Jeżeli przedsiębiorstwo produkcyjne wdroży system „just-in-time – JIT”, to wystąpią nowe jakościowo połączenia wewnątrz łańcucha wartości, które kreują redukcję zużycia ilości zasobów – kosztów przedsiębiorstwa [Botten N., 2007, ss. 90-99]:

  • ograniczenie liczby dostawców komponentów i surowców jest zsynchronizowane ze zmniejszoną liczbą cyklów zaopatrzenia wewnętrznego,
  • zsynchronizowanie kolejności dostaw z cyklami produkcji w celu redukcji ich czasów oraz błędów,
  • elektroniczne zamówienia sprzedaży są zsynchronizowane z planowaniem produkcji,
  • szkolenie i przygotowywanie pracowników do pracy w elastycznym systemie produkcji zgodnie z rodzajem zamówień.

 

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.